Taalschool

OBS Roombeek is een taalschool

Een goede taal- en leesvaardigheid is de basis voor een goede leerontwikkeling. Wij besteden veel aandacht aan taal-/leesonderwijs.

In de kleutergroepen werken we met kleine kringen. Tijdens de kleine kring is er veel aandacht voor woordenschatontwikkeling.

Kleuters die nog niet voldoende taalvaardig zijn, komen in aanmerking voor VVE-thuis. Dit is een programma dat ouders thuis kunnen doen om dat taalontwikkeling nog beter te stimuleren. Ouders worden hierin begeleid door de leerkracht.

In groep 2-3-4 maken we gebruik van het programma Bouw! Bouw! is een preventief programma dat leerlingen ondersteunt bij beginnende geletterdheid en leren lezen.

Leerlingen die grote lees-/spellingproblemen hebben, kunnen gebruik maken van het programma Read&Write.

Leerlingen die nog meer extra ondersteuning nodig hebben, verwijzen we naar de logopediste.

In alle groepen werken we met teksten/verhalen/boeken die passen bij de thema’s waaraan we werken. Hierdoor maken we ons onderwijs betekenisvol. We werken volgens de V3-aanpak: vlot – vloeiend – verdiepend lezen.

OBS Roombeek is aangesloten bij dBOS: de bibliotheek op school. We gaan met onze leerlingen naar de bibliotheek in Prismare en besteden veel tijd aan lezen en leespromotie, zoals boekpresentaties, vrij lezen, boekendozen, voorleeswedstrijd, kinderboekenweek, nationale voorleesdagen.